2. Nouen-test
- Kruip in de huid van uw lezer en speel advocaat van de duivel.
- Ontleed elk argument van uw tekst: raakt het u écht?
Nouen-test: diagnose?
Haalt u uw schouders op bij een argument?
Kunt u nog altijd reageren met 'Nou en?' ('So what?')?
Dan hebt u het ultieme argument nog niet gevonden. En overtuigt u uw lezer niet. Erger nog: hij voelt zich niet begrepen. Want u vond het blijkbaar niet de moeite waard om u te verplaatsen in zijn leefwereld.
Nouen-remedie: ultieme voordelen!
Vervang de eigenschappen van uw product of uw dienst door de voordelen voor uw lezer. Geef hem uiterst concreet antwoord op de vraag: "Wat heb ik hieraan?!"
Ga er niet van uit dat hij dat ultieme voordeel zelf wel bedenkt. Dat kan hij, ja. Maar dat doet hij niet. Omdat hij lui is – en terecht. Want hij leest uw tekst niet voor zijn plezier.
Raak hem dus met zijn voordeel. Dan eet hij uit uw hand.