3. Fronstest
- Zoek een proefkonijn uit uw doelgroep, zónder enige voorkennis.
- Laat hem/haar uw tekst lezen met een pen in de hand.
- Observeer hem.
Fronstest: diagnose?
Fronst uw proeflezer even de wenkbrauwen – ook al is het maar eventjes? Of erger: kruist hij iets aan? Dan zijn dat tekstpassages die voor u wel duidelijk zijn, maar niet voor hem.
Waarom? U zit er te dicht op. En bent blind geworden voor uw jargon en uw mentale hink-stap-sprongen.
Frons-remedie: vereenvoudig!
Rijg uw gedachten logisch aan elkaar.
Gebruik eenvoudige woorden en zinsconstructies, die geen interpretatie nodig hebben.
Pas op voor misverstanden tussen Vlamingen en Nederlanders.
Vermijd vaktaal, zowel voor eindconsumenten (b2c) als voor bedrijven (b2b). De vuistregel? Hanteer het taalgebruik:
- van een achttienjarige in b2b;
- van een twaalfjarige in b2c.