Best confronterend, maar ook léuk
“Ons marketingteam is vrij jong en nieuw, en heeft weinig schrijfervaring. Daarbovenop komt de recente rebranding van het voormalige Val d’Hony-Verdifarm naar Covetrus. Alle hens aan dek dus om verhelderend en overtuigend te communiceren. Google en de opleidingsorganisatie SBM gidsen me hiervoor naar de Schrijfdokter®.”
Claudia Kantoch coördineert de marketingcommunicatie bij Covetrus. Nooit van gehoord? Eigenaardig, omdat het de wereldmarktleider in dierengezondheid is. Logisch, omdat het als groothandel achter de schermen blijft: zijn klanten zijn de dierenartsen.
Claudia: “Hén willen we overtuigen met onze commerciële mails en catalogi. Hén moeten we soms ook minder goed nieuws brengen, zoals een fabrikant die een lot terugroept. Ik speurde daarom naar technieken om met onze teksten meer verkoop te genereren óf op meer begrip te mogen rekenen.” Hallo, Schrijfdokter?!
Technische catalogi
Schrijfdokter Wim: “Zelfs met een apothekersdiploma op zak, moet ik bij Covetrus’ voorbeeldteksten even slikken. Want de duizenden productbeschrijvingen zijn vaak tandenknarsend technisch. Complete opsommingen van wat elk product allemaal kan, maar zelden wat dat dan concreet voor de dierenarts betekent. Het goede nieuws? Het marketingteam – en in zijn zog ook het hr-team – van Covetrus beseft dat het beter kan. En wil er bovendien ook iets aan doen.”
Geschrokken maar overtuigd
Claudia grinnikt: “Het klopt dat we weten dat er werk aan de winkel is. Toch schrik ik er tijdens de training nog van hoe we onze werkwijze compleet moeten omgooien. En blijft het me verbazen hoe we nu een totaal andere gedachtegang volgen wanneer we iets schrijven. Tijdens de workshop zetten de tekstvoorbeelden uit diverse sectoren je aan het denken. Met een open geest licht je dan je eigen teksten door. Slik. Confronterend, hoor. Al blijft het ook altijd leuk door Wims anekdotes. En verschuift hij de accenten en de volgorde van de Schrijfdokter-tests naargelang de vragen die opduiken. Zo blijf je bij de les.”
Geld meer dan waard
Claudia: “Of we tevreden zijn? Nou en of! De reacties hier zijn uiterst positief. De eerste ervaringen met commerciële mails die we opbouwen volgens de Schrijfdokter-richtlijnen, liegen er niet om. Bovendien is iedereen bij Covetrus nu bewuster met onze communicatie bezig. Ja, zelfs wie niet aan de workshops deelnam – ons enthousiasme na afloop werkt blijkbaar aanstekelijk. Bovendien durven wij nu bij onze interne opdrachtgevers ook doorvragen naar wat de Schrijfdokter de ultieme voordelen voor de klant noemt. Kortom: deze workshops zijn hun geld meer dan waard.”
Wim: “Ik onthoud van mijn passage bij Covetrus vooral een team dat ervoor gaat. Dat zich durft open te stellen voor een radicaal andere aanpak, waarvan het nu de vruchten plukt. Met zo’n therapietrouwe patiënt voel je je als Schrijfdokter pas echt gelukkig.”