Is a HomePage: bool(false)
Current page-id: 416
Home page-id: 641

Should be HomePage: bool(false)

Current LangCode: nl

is a MiniSite: bool(false)

Should Load Subnav: bool(true)

Has Sidebar: bool(false)

Should Load Sidebar: bool(false)

Has bottomMenu: bool(false)


Op zoek naar inspiratie?
Smullen maar!

Zot zeg hoeveel beter die tekst wordt!

Bruisen van activiteit doet het bij UNIZO West-Vlaanderen. De persberichten en uitnodigingen, artikels en social mediaberichten vliégen er de deur uit. En omdat die zo vaak op de actualiteit inspelen, moet dat snel gebeuren. Een externe copywriter inschakelen, ligt dan wat moeilijker. De oplossing? Zelf beter leren schrijven. Marketingverantwoordelijke Justine Van Hove bladerde door het aanbod van SBM. Toen ze er op 'schrijven voor de luie lezer' stootte, wist ze: dit wordt ‘m!

casestudy_unizowestvlaanderen

justine vanhoveBeter én sneller

Justine: “Meer overtuigingskracht, meer conversie, meer inschrijvingen: dat lukt alleen als onze teksten onze lezers echt raken. Daarvoor verwachtten we concrete tips van de Schrijfdokter. En die kregen we: we schrijven nu niet alleen beter, maar ook vlotter.”

Interactieve schrijftraining, graag

“Wim is een aangename lesgever die ervoor zorgt dat je aandachtig blijft. Hoe? Door het goede evenwicht tussen theorie, voorbeelden en zelf aan de slag gaan.

Hoewel: theorie … Hij hanteert tien eenvoudige, concrete tests. Die illustreert hij telkens eerst met tekstvoorbeelden uit andere sectoren. En dan ga je in een korte oefening zelf aan de slag met je eigen pennenvruchten.”

Glazen bol

Justine: “Het is verrassend hoe kleine aanpassingen zo’n groot verschil in leesgedrag teweegbrengen. Ik denk bijvoorbeeld aan de Kijktest en de Piramidetest. Maar ook aan de dieper gravende Nouen?-test.”

Wim, Schrijfdokter: “Ik beweer bij aanvang dat ik weet wat de cursisten zullen lezen, en in welke volgorde. Meer nog: dat zij dat na afloop ook zullen kunnen. Dan heb je als schrijver machtige wapens in handen: jij doet lezen wat jij wilt dat gelezen wordt. De keerzijde van de medaille? Je kunt je niet langer meer verschuilen. Want doet een tekst niet wat hij zou moeten doen? Dan ligt de schuld alleen bij jezelf. Al gebeurt dat niet meer als je alle Schrijftestjes consequent toepast.”

Meteen effect

Na de twee workshops van een dag krijgen de deelnemers nog een presentje via e-mail: een A4-pdf met 30 werkpuntjes. Je pakt er elke week eentje aan, dat je dan afvinkt. Justine: “Voortaan geven we op ons wekelijkse teamoverleg met alle collega’s, telkens één schrijftip mee. Mondjesmaat timmeren we zo aan een doeltreffende communicatie.

En slaan we zelf aan het schrijven? Dan houden we de tien tests in het achterhoofd. Zo hebben we eindelijk een gemeenschappelijke taal om de teksten van onze collega’s concreet bij te sturen. Want wat heb je aan: ‘Tja, ik voél hem niet zo, je tekst. Ik weet alleen niet waarom.’” (zucht)

unizo westvlaanderen training

Klik

Wim: “Na enkele minuten voor een groep weet ik welk vlees ik in de kuip heb. En bij UNIZO West-Vlaanderen is dat vlees van topkwaliteit. Heerlijk als je met gemotiveerde mensen aan de slag gaat, die echt willen bijleren en niet nalaten je te challengen. Een topmoment voor mezelf leverde de Kijktest op. Toen veerde iemand op met de woorden: “Moventoh! Zot zegh hoeveel beter die tekst hierdoor wordt!”

Interactieve schrijftraining? 9,7 op 10 !

De vijf deelnemers lauwerden Wim met driemaal 10/10 en tweemaal 9/10. En de evaluatievraag ‘Beschrijf de workshops in drie woorden’ leverde dit op:

  • eenvoudig, toepasbaar, excellent!
  • to the point, kiss-principe, meteen inzetbaar
  • concreet, to the point, praktisch
  • boeiend, eenvoudig, meerwaarde
  • Smaakt naar meer.

En ook al waagde een deelnemer op de vraag ‘Waar liet Wim steken vallen?’ te antwoorden: “Geen West-Vlaming! ?”, het klikte tussen UNIZO West-Vlaanderen en de Schrijfdokter.

Tevreden snorde Wim van Brugge die Scone naar de stad van de Maneblussers, met in zijn Vespa-koffertje heel wat bedankjes van de deelnemers.

 

logo unizo westvlaanderen