Is a HomePage: bool(false)
Current page-id: 416
Home page-id: 641

Should be HomePage: bool(false)

Current LangCode: nl

is a MiniSite: bool(false)

Should Load Subnav: bool(true)

Has Sidebar: bool(false)

Should Load Sidebar: bool(false)

Has bottomMenu: bool(false)


Op zoek naar inspiratie?
Smullen maar!

Vacatures, maar dan ánders

The war for talent? Elke organisatie worstelt er nu mee. Toch is in het onderwijs de zoektocht naar medewerkers al langer een huzarenstukje. De Oost-Vlaamse GO! scholengroep Het Leercollectief zocht naar een oplossing. En vond die in de opleiding van de Schrijfdokter: ‘Onderscheid je met een wervende vacature’.

hetleercollectief

Eef Vervecken eef vervecken go , communicatiemedewerker bij Het Leercollectief: “Het wordt stilaan een uitdaging van formaat om de vacatures ingevuld te krijgen. Hoe schrijf je ze zo dat ze het verschil maken? En dat ze de juiste sollicitanten aantrekken? Volgens mij doordat ze zich herkennen in de sfeer die de school uitstraalt in de vacature. Want onze scholengroep combineert er 27 vanuit een gedeelde visie, maar elk met hun specifieke eigenheid.”

Eef volgt de maandelijkse nieuwsbrief met schrijftips al langer. En door met Schrijfdokter Wim in gesprek te gaan over haar verwachtingen, wordt de ‘misschien’ een ‘ja’.

Beproefde aanpak

Wim haalt zijn beproefde aanpak boven: alle vacatures op de website van Het Leercollectief verzamelen en in één document bundelen. Bij de start van de workshop krijgen de schooldirecteurs daarvan een papieren exemplaar. Handig, want zo noteren ze de concrete aanwijzingen op de plaatsen waar ze ter sprake komen. Zelf heeft Wim zich dan al een halve dag ingewerkt, zodat hij bij elke vraag wel een eigen tekstvoorbeeld tevoorschijn tovert.

Eef: “Je merkt dat Wim een rugzak vol schrijfervaring meedraagt met talloze tekstvoorbeelden – die als eyeopener dienen. De boeiendste zijn natuurlijk de eigen vacatureteksten, die in diezelfde rugzak blijken te zitten.”

Concreet. Concreet. (En concreet.)

Wim: “De sfeer zit goed met enorm veel interactie. Heerlijk als je al coachend het schrijfgedrag van professionals mag sturen.”

Eef: “Onze Schrijfdokter brengt zeer concrete tips en tricks: precies wat onze medewerkers nodig hebben. Niet te veel blabla, geen grote theorieën. Wel concreet, meteen toepasbaar advies op een aangename, boeiende en luchtige manier gebracht. Soms iets of wat chaotisch, ook. :-)” Wat logisch is, omdat Wim de trainees de opleiding richting laat geven – hij duwt ze niet door een lineair leerpad.

Wim: “Naar het einde van de tweede halve dag zegt een trainee spontaan en plein public: ‘Nu heb ik al heel veel opleidingen meegemaakt in mijn carrière, maar deze springt er echt uit omdat die zo concreet is.’ Dan sta je daar te glimmen, natuurlijk.”

Trainees aan het woord

Eef bezorgt Wim de (anonieme) feedback die het goede gevoel bevestigt:

Het Leercollectief feedback trainees


 
De buschauffeur

De vacature die de grootste metamorfose ondergaat, is die voor een … buschauffeur.

Wim: “Ik kies die uit voor een schrijfoefening omdat de aanhef ervan me bekoort. Het zijn de schoolkinderen die ze als het ware hebben opgesteld. Helaas verwatert die insteek al na de eerste zin. De opdracht voor de trainees bestaat erin om de lijn door te trekken. En om daarbij dieper te graven dan de pure vaardigheden en taken. Want dan krijg je een sollicitant die die taken gewoonweg uitvoert – niet meer dan dat.

Om als werkgever niet van een kale reis thuis te komen, is het daarom bijzonder belangrijk om de nadruk op het verwachte resultaat te leggen. En om dat te doen, moet je je ingraven in de wereld van het kind, door zíjn ogen kijken. Ik was trots met het resultaat (pdf) dat de trainees al na een halfuur denkwerk gezamenlijk voorlegden.”

Eef: “Ja, de buschauffeur, dié zal ons nog lang bijblijven!” (lacht)

 

Het Leercollectief logo