Schrijftests
Mayday mayday! Uw commerciële of zakelijke tekst is af, maar raakt hij wel de juiste snaar? Ja, als inhoud, vorm en stijl goed zitten. Zijn vuurproef? De Schrijfdokter-tests!
- title: Niet te missen gratis webinar!
- image:
- description: De éne magische letter die van elke tekst een actiekanon maakt.
Gratis schrijfwebinar
De ene magische letter
die van élke tekst
een actiekanon maakt
Lokt uw tekst weinig reactie uit?
Dan vergat u 1️⃣ enkele letter.
Leer ze gebruiken en scóór.
Na dit gratis webinar weet u haarfijn:
- Welke letter uw tekst maakt of kraakt. En waarom.
- Wanneer en waar u ze optimaal gebruikt.
- Hoe u ze moeiteloos in uw teksten binnensmokkelt.
"Praktisch, motiverend, boeiend"
(leden van Unizo Koekelare)
Uw spreker van dienst? Dat ben ik, Wim Van Rompuy, Schrijfdokter®.
Fulltime copywriter en copytrainer.
Onorthodox qua aanpak, consequent qua uitvoering. Bedrijfsleider en kwaliteitsbewaker van Schrijf.be, toonaangevend tekstbureau - al 22 jaar.
Wat ik u beloof? Dat u in elke schrijftraining waar voor uw geld krijgt. Dus ook in dit schrijfwebinar, dat u zelfs geen cent kost.
Waar ik het dan voor doe? Voor iedere trainee die me na afloop zegt: "Bedankt, Wim, hier kán ik wat mee."
Waarom mag ik dit webinar niet missen?
Steekt u uren in uw schrijfwerk?
Maar blijft het resultaat uit?
En zinkt de moed u in de schoenen?
Goed!
Sorry, dat klonk raar.
Ik bedoel: goed, omdat dié frustratie binnenkort achter u ligt.
Goed, omdat ik u op het juiste schrijfspoor zet. In een sneltrein naar teksten die de reactie uitlokken waarvan u droomt.
Overtuigend schrijven in minder dan één uur? Kan niet.
Oh, jawel.
Het enige wat ik van u vraag? Geef me het voordeel van de twijfel.
Zodat ook u nadien instemmend mompelt: "Hij had verdorie nog gelijk ook." 😇
Vul dus even uw gegevens in en kijk meteen.
Wat hebt u te verliezen?
Welke letter maakt het verschil?
Blij dat u nieuwsgierig bent.
Maar welke letter het is, doe ik voor u uit de doeken op het webinar.
Wat u al wel mag weten, is wat 1️⃣ letter voor u bekokstooft:
- Uw koude prospect beseft dat alleen u hem begrijpt.
- Uw warme prospect gaat voor de bijl.
- Uw klant voelt zich naar waarde geschat.
Kortom: iedereen wint erbij.
In welke teksten werkt die ene letter?
Eenvoudige vraag, eenvoudig antwoord: in élke tekst.
Herkent u zich in een van deze:
😶 Ik haal niet genoeg verkoop uit mijn website ...
😠 Waarom reageert m'n e-mailontvanger niet?
🤔 Leest iemand mijn nieuwsbrieven eigenlijk?
Antwoord u minstens 1️⃣ keer: "Ja"?
Twijfel dan geen moment en kijk meteen.
Want dit gratis webinar is precies voor ú bedoeld.
Heb ik in mijn functie iets aan dit webinar?
Droomt u van teksten die boeien en overtuigen? Dan is dit gratis webinar u op het lijf geschreven:
- als assistent, manager of consulent
- in een bedrijf, voor ngo of bij de overheid
- voor een multinational, bij een kmo of in uw uppie
- in marketing of sales, communicatie of hr, finance of logistiek
- voor externe of interne klanten (collega's)
U mag er zeker van zijn:
1️⃣ letter verbetert ook uw teksten fundamenteel.
Meer nog: ze krikt zelfs uw sales pitch én uw presentaties naar een hoger niveau.
Kan het nog beter?
(Ik denk het zelf niet, maar dat is normaal, me dunkt.)
"Schrijven hoeft niet moeilijk te zijn!"
(Evi Bilteryst, communication manager WOOD.BE)
Toch geen theorie, he?
*koude rilling*
Nee, theoretische modellen laten we gisten in de academische wereld. En 'schrijftips' van dertien uit een dozijn in de composthoop.
Wat ik voor u in petto heb, is 1️⃣ enkele schrijftip.
Een essentiële.
De meest essentiële.
De meest essentiële die rond …1️⃣ letter draait.
Maar wat voor een letter!
Strooi er kwistig mee rond en uw lezer eet uit uw hand.
Eén letter?! Is het dan een trucje?
Trucjes zijn voor goochelaars.
Die ene, meest fundamentele letter is er voor ú.
Dus, nee, het is geen trucje. Geen goedkope manipulatietechniek.
Zo zit ik niet in elkaar. Ik heb nog niemand ooit iets verkocht wat hij/zij niet nodig heeft. Ik zou het niet eens kunnen.
En dat hoeft ook niet.
Want met 1️⃣ letter ontdekt uw prospect zelf wat hij al die tijd al mist.
En hoe u dat gemis invult.
Dus: wordt het platte commercie? To-taal niet.
Tegen honderd per uur overtuigen? Dát wel, ja.
Wordt dat niet saai, zo één uur over één letter?
Nee, omdat de levensechte tekstvoorbeelden elkaar opvolgen.
Boeiend wordt het dus wel.
Confronterend ook.
En stomend.
Ongelovige thomas? Vraag het aan Unizo.
De reden voor al die entousiaste reacties?
Ik vermoed dat het mijn rechttoe-rechtaan aanpak is:
- U wordt eerst verrast door hoe snel het fout kan gaan.
- U staat dan verbaasd door het effect van 1️⃣ extra letter.
Razendsnel ontdekt u haar magie.
- Wat er gebeurt als die ene letter ontbreekt.
- Wat als u ze ten volle benut.
Bovendien loert achter de hoek altijd wel een kwinkslag, zodat 1️⃣ uur voorbij zoeft.
Och kom, 'gratis' bestaat niet.
Ik begrijp dat u denkt:
- “Waar zit de angel?”
- “Dit wordt een uur promopraat!”
- “Hij gaat vast upsellen.”
Dat u wantrouwig bent, kan ik u niet kwalijk nemen.
Ik voelde me ook al vaak bekocht. Erin geluisd.
Terwijl ik zelf al twintig jaar mijn kennis in duizenden schrijftips deel.
En al zijn al mijn tips gratis, het zijn nooit halve tips.
U weet wel: die net genoeg loslaten om u te doen watertanden, maar u op uw honger laten zitten ...
Neenee: voor u ga ik voluit.
Hoe verloopt het webinar praktisch?
- U schrijft zich nu gratis in.
- U krijgt mijn bevestigingmail. Daarin vindt u uw unieke deelnamelink.
- Klik erop en bekijk meteen uw gratis webinar (45 minuten).
Dus: go! 🚀
"Zot zeg, hoeveel beter mijn tekst wordt!"
(Justine Van Hove, Gift.be)
Dit zijn de (ongefilterde!) reacties van wie het live webinar volgde:
Wat zit er voor jou dan in, Wim?
Eenvoudig: ik leer gewoon graag mensen die ervoor gaan, schrijftechnieken die wérken. Mensen zoals u.
Daar word ik warm van. En daarmee verdien ik ook m’n brood.
Dus, ja: natuurlijk bent u ooit van harte welkom op een dagopleiding. En ja, ik zal die tijdens het webinar vermelden - maar niet langer dan 1️⃣ minuut.
De rest van onze tijd samen is volledig gewijd aan 1️⃣ letter.
Die van u al een ... ½ copywriter maakt.
Maar ik kan helemaal niet schrijven!
Denkt u dat u niet overtuigend kunt schrijven?
Oh, dat kunt u wel. Vraag maar aan Evi.
Alleen kreunt u nu nog onder de 'vloek der kennis': u weet te veel over wat u beschrijft.
Het geweldige nieuws?
Met 1️⃣ letter werpt u die vloek voorgoed van u af.
Doen taalfouten er dan helemaal niet toe?
Jammer genoeg wel, blijkt uit de literatuurstudie die ik publiceerde.
Toch komen taalfouten niét aan bod.
Waarom? Omdat u dat soort fouten kunt (laten) corrigeren.
Terwijl een foute insteek niet meer recht te zetten valt.
En net die voorkomt u met 1️⃣ letter.
In welke teksten kan ik de letter gebruiken?
In élk soort tekst.
Daarom lok ik u ook uit uw tent met de meest diverse teksttypes uit de meest diverse sectoren:
- webteksten en nieuwsbrieven
- e-mailings en interne mails
- social media en brochures
- enzovoort ...
Want waar uw tekst ook voor moet dienen,
stralen zál hij ... door 1️⃣ letter.
Waar wacht ik eigenlijk nog op?
Dat vraag ik me ook af, ja. 😁
Komaan, schrijf u nu gratis in: u zult er wel bij varen.
Om van uw lezer nog maar te zwijgen.
"Geen talenknobbel nodig."
(Jolien Lauwers, Unizo Vlaams-Brabant & Brussel)
✅Gratis schrijfwebinar
De ene magische letter
die van élke tekst
een actiekanon maakt
✅ Gefeliciteerd, u bent ingeschreven!
- Check uw mailbox of u uw unieke inloglink ontving.
(Toch niet in de spam? Maak van mij dan een 'vertrouwde afzender'.)
- U krijgt nog twee herinneringsmails.
- Check intussen uw schatkist met Schrijf.be-tips.
- En dan? Aftellen maar!
0
dagen
0
uren
0
minuten
0
seconden
Ik kijk er naar uit om u virtueel te onmoeten!
Wim, uw Schrijfdokter
Klantgerichte e-mails schrijven
Doe uw e-mailontvanger glunderen!
Hoe schrijft u een e-mail die uw klant of collega doet glunderen? En zo de actie uitlokt die u verwacht?
Bij de Schrijfdokter leert het u in één dag.
Herkenbaar?
Herkent u een van deze situaties:
- Mijn e-mailontvanger doet niet wat ik verwacht.
- Ik wacht al eeuwen op een antwoord!
- Leest iemand mijn e-mails eigenlijk?
Of nog:
- Aan de e-maillawine komt maar geen einde.
- Ai, mijn mail schoot in het verkeerde keelgat!
- Waarom snapt zij niet wat ik eigenlijk bedoel?
Herkenbaar?
Goed. Want in deze opleiding ondergaan uw e-mails een metamorfose:
- Uw klant ziet in een oogopslag wat u bedoelt.
- Hij doet meteen waartoe u oproept.
- Hij beantwoordt eerst úw e-mail.
- Bied ademruimte.
- Doe de ontvanger uw e-mail lézen.
- Dit is een goede aanspreking.
- Trek de lezer in uw e-mail met uw onderwerpregel.
- Maak nieuwsgierig met uw onderwerpregel.
- Vermijd de meest gemaakte e-mailfout.
- Volg het Ampelmännchen.
Opleiding? Nee, workshop heldere e-mails schrijven
Nog niet goed en wel plaatsgenomen of u slaat al aan het mailen.
U schrijft, net als iedere medecursist, een e-mail aan de hand van een korte briefing.
Met dit pakje (anonieme!) real life-voorbeelden gaan we de rest van de dag aan de slag. Zo krikt u ook uw eigen mail gaandeweg op tot een klantvriendelijk meesterwerkje.
Klantgerichte e e-mails schrijven: programma
U krijgt talloze (minder goede) voorbeeldmails uit diverse sectoren voorgeschoteld - zowel bedrijfsexterne als -interne.
Samen ontdekt u waarom ze u afstoten.
En vervolgens hoe u niet in dezelfde val trapt.
Komen aan bod:
- Bevrijd u van wat u op school hebt geleerd.
- Spreek de ontvanger niet te familiair en niet te formeel aan.
- Val met de deur in huis.
- Herformuleer de vraag.
- Ga in dialoog.
- Structureer van ‘need to know’ naar ‘nice to know’.
- Zet uw lezer centraal, niet uzelf.
- Maak uw e-mail scanbaar.
- Plezier de luie lezer.
- Dwíng om minstens de hoofdzaak te lezen.
- Roep succesvol op tot actie.
- Gebruik een uniform actieteken.
- Kort uw e-mails in.
- Vermijd verwarring.
- Neem nooit iets voetstoots aan.
- Gebruik extra witruimte in uw voordeel.
- Nummer deelonderwerpen of -vragen.
- Stel de verzending één minuut uit.
- Tease met uw onderwerpregel.
- Schrijf zoals u spreekt.
- Lees uw mail hardop, schrik, en corrigeer.
- Sluit op een originele, maar beleefde manier af.
- Leer slecht nieuws brengen.
- Vermijd overbodige mails.
Leren mailen met een lach (en geen traan)
Beloofd: traantjes zullen er niét vloeien - ook niet wanneer uw eigen mail aan de beurt is. We trappen uiteindelijk allemaal in dezelfde vallen.
Maar gelachen zal er wel worden: daarvoor zorg ik wel.
Een kwinkslag doet wonderen om iets te onthouden én de dag voorbij te doen vliegen.
Vragen staat vrij in deze mailschrijftraining
Bang voor een monoloog, die zich van slide naar slide voortsleept?
Dan heb ik goed nieuws, want in deze workshop staat vragen vrij.
Onderbreek me zo vaak u wilt: ik volg zelf liever een kronkelend weggetje dan een saaie autostrade.
En wees gerust: ook dan slaag ik erin om de leerelementen gestructureerd over te brengen.
Voor iedereen die zijn e-maillezer respecteert
Deze schrijfopleiding richt zich tot al wie met klanten mailt.
Zowel 'echte' klanten als interne klanten: collega’s.
In 2022 gaf Schrijfdokter Wim deze workshop maar liefst 23 keer!
Enkele voorbeelden van wie baat heeft bij de workshop 'Klantgerichte e-mails'?
- interne commerciële medewerkers
- externe commerciële medewerkers
- management assistants
- klantendienst-medewerkers
- marketingmensen
- administratieve aanspreekpunten
- ...
Heeft iedereen er dan wel evenveel aan?
Ja, hoor. Dit zijn bijvoorbeeld alle reacties van de deelnemers bij Wittenstein Benelux - intussen e-mailexperts. ;-)
De groep bestaat uit: 1 internal sales, 1 office manager, 1 internal sales engineer & 2 sales engineers.
Wat komt niét aan bod?
U gaat voor 100% overtuigingskracht.
Daarom skippen we:
- mailprogramma’s
- massamailings
- spelling en grammatica
Maar wilt u toch even van iets zeker zijn?
Niet twijfelen, hoor: stel gerust uw vraag - eventueel in de pauzes.
Uw Schrijfdokter weet van wanten
Uw Schrijfdokter ben ik, Wim Van Rompuy.
Ik leid Schrijf.be – toonaangevend tekstbureau.
Maar word helemaal warm van het delen van kennis met ... ú.
Doe er uw voordeel mee!
Waaier van schrijftrainingen
Bent u op zoek naar een eerder algemene schrijftraining? Of net een specifieke copyworkshop?
Wees gerust: na twintig jaar als Schrijfdokter® verrast geen enkele vraag me nog. Stel me dus gerust de uwe.
"Ik schrijf wel, maar niemand leest het"
Verzuchten u of uw collega's wel eens:
- Pf, niemand leest onze nieuwsbrieven ...
- Onze website? Weggegooid geld, want we winnen er geen klanten mee.
- Waarom zetten onze e-mails zo vaak kwaad bloed?
Goed nieuws: de oplossing ligt binnen handbereik. Want als uw lezer niet leest, ligt dat niet aan hem, maar - opgepast: inconvenient truth - wel aan u.
Waarom? De modale lezer is gehaast, en daardoor lui. Dat is overigens zijn goed recht. Hij heeft tenslotte niet gevraagd om uw communicatie.
Anderzijds: bedient u de luie lezer op zijn wenken? Schrijft u wat hij verwacht, en hoe hij dat verwacht? D
an doet hij ook wat u van hém verwacht: lezen - en vervolgens handelen.
Excellent nieuws: uw Schrijfdokter® leert u hoe u uw lezer zover krijgt.
Training overtuigend schrijven
Voor welk teksttype of communicatiekanaal u ook schrijft, de basisprincipes blijven ongewijzigd.
➡️ Overtuigend schrijven is dan ook het fundament van elke opleiding.
Teksten die doen doen
Naargelang het publiek of uw opdracht richt de Schrijfdokter zijn aandacht op één of meerdere teksttypes.
➡️ Dit zijn de meest voorkomende:
- Webteksten
- Blogartikels
- Nieuwsbrief
- Direct (e-)mail
- Vacature
- Klantgerichte e-mails schrijven
- Brochure
- Bloggen
- Landingspagina
- Persbericht
- Redactie personeelsblad
- Helder communiceren als ambtenaar
- Nederlands-Vlaamse taalverschillen
- Een copywriter briefen
- Uw schrijfstijlgids implementeren
- Sollicitatiebrief schrijven
Ander teksttype? Stel uw vraag
Schoenmaker, blijf bij uw leest
Overtuigend wervend schrijven (copy) en helder informatief schrijven (content): daarvan word ik warm.
En daarvoor maak ik ú warm.
Want expert in alles is expert in niets. Daarom:
- géén journalistiek schrijven
- géén literair schrijven
- geen spelling & grammatica (hoewel ik spontaan altijd wel zal wijzen op uitschuivers)